Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Organisering av arbeidet
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
Møteplasser og medvirkning
- Vi setter ikke av nok tid til å dele informasjon, diskutere utfordringer i arbeidet vårt og finne gode løsninger sammen. Det kan føre til at vi ikke får mulighet til å påvirke vårt eget arbeid.
- Vi har en del arenaer der vi møtes og jobber med arbeidsmiljøet. Vi jobber mye med sikkerhet og sikkerhetsstyringssystemet vårt. Dette er bra og nødvendig, men vi kan bli flinkere til å ta opp andre forhold i arbeidsmiljøet som påvirker helsa vår. Det ville styrket det forebyggende arbeidet.
- Vi blir ikke alltid involvert når arbeidet vårt skal planlegges. Det hender for eksempel at vi ikke blir involvert når nye prosedyrer skal lages eller innføres, når vi skal kjøpe inn nytt utstyr, eller når vi skal gjennomføre risikovurderinger.
Støtte og anerkjennelse
- Det hender at lederen vår er travel eller lite tilgjengelig, og vi har ikke alltid mulighet til å få støtte, hjelp og nødvendige avklaringer i arbeidet.
- Vi står på i jobben vår, men får ikke alltid tilstrekkelig anerkjennelse for innsatsen.
Planlegging og gjennomføring av arbeidet
- Arbeidsdagen vår kan være uforutsigbar, for eksempel på grunn av været, sykefravær eller mangel på personell med erfaring og kompetanse. Uforutsigbarheten gjør at vi må planlegge og samarbeide godt for å kunne jobbe effektivt og trygt.
- Det hender at vi mangler ressurser til god sikkerhetsstyring, som for eksempel å gjøre risikovurderinger og bruke tid på læring og samarbeid. Det hender også at vi mangler utstyr fordi vi ikke har planlagt godt nok.
- Det hender at det er utfordrende å samarbeide med leverandører og andre aktører. Det kan påvirke hvordan vi gjør jobben vår.
Alenearbeid
- Noen av oss jobber alene. Vi har ikke snakket nok om hvordan alenearbeid påvirker arbeidsutførelsen, sikkerheten og helsa vår på sikt. Å jobbe alene kan for eksempel øke risikoen for ulykker, og en eventuell ulykke kan få store konsekvenser når det det ikke er noen andre på jobb som kan hjelpe.
- Det hender at vi er alene i situasjoner der vi burde vært flere, for eksempel i forbindelse med arbeidsoperasjoner på dekk eller under seilas når hviletida skal overholdes. Det kan påvirke både arbeidsutførelsen og sikkerheten.
Krav og forventninger
- Det hender at vi opplever motstridende forventninger og krysspress i jobben vår, som for eksempel motstridende sikkerhetskrav. Det kan være uklart om vi skal følge våre egne sikkerhetsprosedyrer, eller prosedyrene til dem vi gjør oppdrag for eller samarbeider med.
Sikkerhet og helse
- Det kan være vanskelig å jobbe effektivt og holde produksjonen oppe samtidig som vi ivaretar vår egen helse og sikkerhet.
- Det hender at liv og helse settes i fare når vi gjør feil som skyldes måten arbeidet er organisert på, som for eksempel manglende opplæring, for få folk på jobb, høy arbeidsmengde og dårlig vedlikehold av systemer og utstyr.
Ensformig arbeid og variasjon
- Hos oss er det i stor grad bestemt hvordan jobben skal gjøres. Noen kan oppleve at det er lite rom for å lære noe nytt, eller at det er få muligheter til å påvirke hvordan jobben skal gjøres.
Opplæring
- Vi får både sikkerhetsopplæring og opplæring i hvordan vi skal gjøre arbeidsoppgavene våre. Likevel kan noen av oss oppleve at vi ikke har fått nok opplæring eller praktisk trening til å kunne gjøre jobben på en god og trygg måte.
Avvik og bekymringsmeldinger
- Vi har et system der vi kan melde inn avvik, uønskede hendelser, farer, nestenulykker og ulykker. Vi kunne brukt systemet bedre for å lære av det som blir meldt inn. Vi kunne også snakket mer om hvordan vi skal melde inn andre ting som påvirker arbeidsmiljøet, som for eksempel bekymringer knyttet til samarbeid, trakassering og konflikter.
- Noen ganger har vi bekymringer knyttet til måten vi organiserer, planlegger og gjennomfører arbeidet på, som påvirker arbeidsmiljøet, men som vi ikke melder ifra om. Vi kan også være redde for å bli stilt til ansvar for å ha gjort noe feil dersom vi sier ifra.
Verneombud
- Vi har ikke verneombud, eller vi har et verneombud som har blitt satt til å være verneombud uten å være valgt. Det kan føre til at vi ikke bruker denne rollen så aktivt i arbeidsmiljøarbeidet.
- Verneombudsordningen fungerer ikke godt nok hos oss. Det kan for eksempel være fordi verneombudet ikke har fått nok opplæring eller ikke har tid til verneombudsarbeid, eller fordi vi ikke vet hvordan vi skal bruke verneombudet. Ledelsen involverer heller ikke verneombudene i arbeidsmiljøarbeidet i stor nok grad.
Arbeidshelse og eget arbeidsmiljø
- Vi vet for lite om hvilke forhold i arbeidet vårt som kan påvirke helsa vår, både på kort og lang sikt. Noen av oss kan være bekymret for hvordan arbeidet påvirker helsa.
- Nødvendig fokus på sikkerhet og effektivitet kan føre til at vi ikke er bevisste nok på andre forhold i arbeidsmiljøet som kan gi helseplager på sikt, som for eksempel hvordan alenearbeid, fysisk arbeid og for lite pauser og hvile påvirker oss.