Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Tids- og arbeidspress
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Vi setter ikke av nok tid til å utføre de ulike arbeidsoppgavene. Det er spesielt utfordrende når det skjer noe uforutsett.
- Vi opplever tidspress når vi skal løse mange oppgaver samtidig.
- Vi rekker ofte ikke å gjøre alle oppgavene vi skal i løpet av dagen, og det hender at vi må prioritere bort viktige oppgaver eller utsette frister.
- Vi er for få folk på jobb – vi løper fra det ene til det andre hele dagen og har sjelden tid til å ta matpause.
- Vi har ikke mulighet til å kalle inn ekstra bemanning ved behov eller sykdom, og det blir noen ganger for stort arbeidspress på de som er på jobb.
- Det hender at vi har det så travelt at det går utover vår egen eller andres sikkerhet.
- Vi opplever press fra andre om å bli fort ferdig med arbeidet.
- Det er vanskelig å påvirke arbeidsmengden, innholdet og tempoet i jobben vår fordi det stort sett styres av tidsfrister og kundenes behov.
- Vi jobber ofte utover planlagt arbeidstid, fordi det er for mye å gjøre.
- Vi blir ofte stresset i arbeidet vårt. Det gjør oss mindre tålmodige og rause overfor hverandre, og det hender at det blir litt amper stemning.