Tema: Arbeidstid

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi jobber ofte lange dager for å bli ferdige med arbeidet i tide.
  • Arbeidstiden vår stemmer ikke alltid overens med det som er beskrevet i arbeidsavtalen vår.
  • Tillitsvalgte, verneombud og ansatte deltar ikke når arbeidsplanene utarbeides.
  • Arbeidstiden vår blir ikke alltid registrert riktig, og det hender at lederen vår ikke har oversikt over hvor mye den enkelte jobber.
  • Det kan være vanskelig å få tatt nødvendige pauser i løpet av arbeidsdagen fordi vi er for få på jobb eller har for mye å gjøre.
  • Vi opplever at det skjer flere ulykker eller feil når vi jobber lange arbeidsdager.
Velg nytt tema Legg til punkter