Tema: Organisering av arbeidet

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi setter ikke av nok tid til deling av informasjon og til å diskutere aktuelle problemstillinger i arbeidsmiljøet vårt.
  • Det hender at lederen vår er lite tilgjengelig. Det er uklart hvem som har ansvaret hvis noe skjer eller om vi har behov for å ta opp noe.
  • Vi vet ikke hvem som er verneombud, eller hvordan vi kan bruke verneombudsordningen.
  • Vi mangler et system for å melde ifra om nestenulykker og avvik, eller vi har ikke fått informasjon om hvordan vi skal bruke systemet.
  • Det kan være vanskelig å gjøre jobben vår effektivt samtidig som at vi ivaretar vår egen og andres helse og sikkerhet.
  • Arbeidsdagen vår kan være uforutsigbar. Det hender at vi ikke planlegger godt nok til at vi kan jobbe effektivt.
  • Vi føler oss ofte dratt i ulike retninger, for eksempel mellom kunder som har store forventninger til servicen vår, og lederen vår, som er opptatt av effektivitet.
  • Vi har lite variasjon og rullering i oppgavene våre, og må ofte gjøre samme type oppgaver gjennom hele eller store deler av arbeidsdagen. Det gir liten mulighet til å lære noe nytt, og det hender at vi opplever arbeidet som ensformig.
  • Vi opplever at arbeidsoppgavene er urettferdig fordelt, for eksempel ved at de norske medarbeiderne får de mest varierte oppgavene.
  • Det hender at vi gjør arbeidsoppgaver uten at vi har fått nok opplæring.
  • Arbeidsplassen vår er dårlig tilrettelagt, for eksempel når det gjelder spiserom og toaletter.
Velg nytt tema Legg til punkter