Tema: Omstilling

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Stadige endringer gjør at vi ikke prioriterer å jobbe med arbeidsmiljøet vårt.
  • Vi får ikke informasjon før det skal skje endringer, og det hender at vi kun hører rykter på forhånd.
  • Vi blir ikke involvert når det skal gjøres endringer som påvirker arbeidshverdagen vår. Vi har liten mulighet til å snakke om hva endringene betyr for oss, for eksempel fordi lederen vår ofte er fraværende eller lite tilgjengelig.
  • Vi får stadig nye roller å forholde oss til. Det er ikke alltid like tydelig hvem som har ansvar for hva.
  • Mange føler seg utrygge på grunn av stadige endringer. Det kan føre til at folk ikke tør å si ifra om ugreie forhold.
  • Vi har endret arbeidstidsordningene våre og hvor mange som er på jobb, fordi oppdragsmengden er annerledes nå enn før.
  • Mange opplever å være leie og urolige på grunn av hyppige endringer.
  • Vi opplever større krav til å dokumentere det vi gjør.
  • Det innføres nye digitale løsninger og datasystemer som gjør at vi trenger mer kompetanse, men vi får ikke nok opplæring.
  • Vi får stadig nye prosedyrer og rutiner som vi må sette oss inn i, uten at vi har fått påvirke innholdet, eller fått nok informasjon og opplæring før de skal tas i bruk.
Velg nytt tema Legg til punkter