Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Omstilling
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Stadige endringer gjør at vi ikke prioriterer å jobbe med arbeidsmiljøet vårt.
- Vi får ikke informasjon før det skal skje endringer, og det hender at vi kun hører rykter på forhånd.
- Vi blir ikke involvert når det skal gjøres endringer som påvirker arbeidshverdagen vår. Vi har liten mulighet til å snakke om hva endringene betyr for oss, for eksempel fordi lederen vår ofte er fraværende eller lite tilgjengelig.
- Vi får stadig nye roller å forholde oss til. Det er ikke alltid like tydelig hvem som har ansvar for hva.
- Mange føler seg utrygge på grunn av stadige endringer. Det kan føre til at folk ikke tør å si ifra om ugreie forhold.
- Vi har endret arbeidstidsordningene våre og hvor mange som er på jobb, fordi oppdragsmengden er annerledes nå enn før.
- Mange opplever å være leie og urolige på grunn av hyppige endringer.
- Vi opplever større krav til å dokumentere det vi gjør.
- Det innføres nye digitale løsninger og datasystemer som gjør at vi trenger mer kompetanse, men vi får ikke nok opplæring.
- Vi får stadig nye prosedyrer og rutiner som vi må sette oss inn i, uten at vi har fått påvirke innholdet, eller fått nok informasjon og opplæring før de skal tas i bruk.