Tema: Tids- og arbeidspress

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi har mange arbeidsoppgaver og lite tid. Det er spesielt utfordrende når det skjer noe uforutsett, for eksempel når vi må avklare en hastesak eller håndtere en akutt situasjon.
  • Vi har ofte for mye å gjøre og tidsfrister vi må rekke, og vi må derfor jobbe utover planlagt arbeidstid.
  • Nødvendig opplæring og faglig oppdatering blir ofte utsatt eller redusert på grunn av at vi har for mye å gjøre.
  • Vi har mange oppgaver som skal gjøres i løpet av dagen, og det kan være vanskelig å vite hvilke oppgaver vi bør prioritere når det er mye å gjøre.
  • Det hender at vi har det så travelt at det går utover vår egen eller andres sikkerhet. Det kan for eksempel være at vi ikke rekker å roe ned situasjonen godt nok i møte med barna, ungdommene eller familiene deres når de er i krise, eller at vi oppfatter for seint at situasjoner eller konflikter eskalerer.
  • Vi har ofte så mye å gjøre at vi ikke rekker å ta pauser i løpet av arbeidsdagen.
  • Vi føler at vi ikke strekker til, når vi får for liten tid til å gjøre oppgavene våre. Det kan for eksempel handle om å ivareta de individuelle behovene til barna, ungdommene eller familiene deres. Det hender at vi får dårlig samvittighet, og vi kan oppleve at vi ikke får gjort en faglig tilfredsstillende jobb.
  • I perioder er det stort arbeidspress, for eksempel i ferier og høytider. Da kan det være flere saker og innkommende tips og meldinger, knappe tidsfrister som må overholdes, hastesaker og liknende.
  • Når vi er stresset, kan vi bli redde for å gjøre feil i jobben vår, for eksempel når vi skriver saksframlegg og fagtekster eller når vi behandler saker. Stress kan også gjøre at vi blir trigget og ikke reagerer hensiktsmessig i ulike situasjoner.
  • Vi har stor utskiftning av folk, eller mange nye vikarer, og må stadig lære opp eller hjelpe nye medarbeidere. Det kan være belastende når vi i tillegg skal utføre våre faste arbeidsoppgaver.
  • Vi setter ikke av nok tid til å hjelpe, støtte og snakke med hverandre fordi det alltid er noe som må gjøres.
Velg nytt tema Legg til punkter