Tema: Organisering av arbeidet

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

Møteplasser og medvirkning

  • Vi setter ikke av nok tid til å dele informasjon, diskutere utfordringer i arbeidet vårt og finne gode løsninger sammen.
  • Vi er usikre på hvordan vi kan gi tilbakemeldinger på måten vi utfører arbeidsoppgavene på, hvordan rutinene fungerer i praksis, eller vi opplever å ikke bli hørt når vi sier ifra.

Støtte og anerkjennelse

  • Det hender at lederen vår er travel eller lite tilgjengelig, og vi har ikke alltid mulighet til å få støtte og nødvendige avklaringer i arbeidet.
  • Vi står på i jobben vår og har mye ansvar, men vi får ikke alltid tilstrekkelig anerkjennelse for innsatsen.

Planlegging og gjennomføring av arbeidet

  • Arbeidsdagen vår er ofte uforutsigbar, og det hender at vi ikke har tatt høyde for dette når vi planlegger arbeidet.
  • Det kan være vanskelig å være borte fra jobb på grunn av sykdom eller lignende, for eksempel fordi vi føler et ansvar overfor barna, ungdommene og kollegaene våre.
  • Det hender at vi glemmer å ta hensyn til oss selv og vårt eget arbeidsmiljø når vi planlegger og gjennomfører arbeidet, fordi vi tenker mest på hensynet til barna og ungdommene.

Alenearbeid

  • Det hender at vi er alene i situasjoner der vi burde vært flere. Det kan påvirke både arbeidsutførelsen og sikkerheten.
  • Selv om vi er flere på jobb, er vi noen ganger alene i situasjoner med barn og ungdom, for eksempel når det er ønskelig ut ifra et miljøterapeutisk perspektiv. Det er ikke alltid vi kartlegger alenearbeid og hvordan det påvirker oss, godt nok.

Krav og forventninger

  • Vi føler oss ofte dratt i ulike retninger. Vi har ofte stor arbeidsmengde, samtidig som vi har et stort ansvar i jobben vår. Det hender at andre forventer mer av oss enn det vi har mulighet til å gi, eller at vi føler på at vi aldri får gjort ting godt nok.
  • Noen ganger må vi gjøre ting som vi mener burde ha vært gjort annerledes. Det kan for eksempel være at det er avvik mellom hva som er best fra et faglig ståsted, og hva som faktisk blir gjort gjennom saksbehandling og tiltak.

Kunnskap, kompetanse og opplæring

  • Det hender at vi gjør arbeidsoppgaver uten at vi har fått nok opplæring og øvelse.
  • Vi kan oppleve at de som er nyutdannede eller vikarer, ikke har fått god nok opplæring og øvelse, og at de ikke er godt nok forberedt på jobben.
  • Vi kan oppleve at opplæringen vi har, ikke gir oss relevant kunnskap og trygghet til å kunne håndtere arbeidssituasjonene. Det er ikke alltid opplæringsplanene følges opp i praksis.

Avvik og uønskede hendelser

  • Vi melder ikke ifra om uønskede hendelser og avvik, for eksempel fordi vi ikke anser hendelsen eller avviket som alvorlig nok, fordi vi løser ting med en gang det oppstår, eller fordi vi ikke kjenner godt nok til hvordan vi skal melde ifra, og hva som er et avvik.

Verneombud

  • Verneombudsordningen fungerer ikke på vår arbeidsplass, for eksempel fordi verneombudene ikke har fått tilstrekkelig opplæring, ikke har tid til å utføre verneombudsarbeid eller fordi vi ikke har verneombud.
  • Verneombudene blir ikke inkludert i arbeidsmiljøarbeidet på en god nok måte. Det kan for eksempel hende at de ikke er godt nok kjent med arbeidssituasjonen fordi de har ansvar for flere institusjoner eller enheter, eller at vi ikke vet hva vi kan bruke dem til.

Uklare roller

  • Vi kan oppleve at vi har litt uklare roller, for eksempel når vi innfører nye fagmodeller med nye roller før vi har blitt vant til de gamle. Det hender at vi tenker ulikt om hva som er riktig, og hva som er galt, når det gjelder vår rolle i møte med barn, ungdommer og familiene deres.
Velg nytt tema Legg til punkter