Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Omstilling
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Stadige endringer gjør at vi ikke prioriterer å jobbe med arbeidsmiljøet vårt.
- Vi blir ikke involvert når det skal gjøres endringer som kan påvirke arbeidsmiljøet vårt.
- Vi har endret arbeidstidsordningene våre, blant annet hvor mange vi er på tidligvakt, mellomvakt og seinvakt.
- Avdelinger har blitt slått sammen under en felles ledelse. Dette gjør at lederen har for mange ansatte å ha ansvar for og blir mye fraværende.
- Vi har blitt slått sammen til en ny avdeling. Det er utfordrende at ansatte som kommer fra ulike avdelinger har forskjellig oppfatning om hvordan ting bør være eller gjøres.
- Vi har blitt kjøpt opp av en barnehagekjede, eller gått fra å være en avdelingsbarnehage til å være en basebarnehage.
- Endringer i avdelingen gjør at vi er usikre på hvem som har ansvar for hva, og hvordan vi skal utføre oppgavene.
- Det er misnøye i avdelingen fordi vi har innført nye måter å jobbe på.
- Vi opplever større krav til å dokumentere og formidle det vi gjør.
- Vi tar i bruk teknologi som er ny for oss, og som gjør at vi må endre måten vi jobber på.
- Endringer gjør at vi trenger mer kompetanse, men vi får ikke tilstrekkelig opplæring.