Tema: Jobbe med mennesker

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Det er positivt at vi som jobber sammen er forskjellige, men det kan også by på noen utfordringer, for eksempel med kommunikasjon og samarbeid.
  • Vi bruker mye av oss selv i jobben vår, og kan ofte kjenne på at vi har mindre å gi på fritida.
  • Selv om vi har en tøff dag, må vi være blide og tålmodige i møte med barna og foresatte. 
  • Vi må holde hodet kaldt og gi uttrykk for at vi har kontroll, selv om situasjonen oppleves som kaotisk og dramatisk.
  • Noen ganger er vi alene med ansvar for barna. Da kan det oppstå ubehagelige situasjoner, og det kan være vanskelig å tilkalle hjelp.
  • Det kan oppstå krevende situasjoner i forbindelse med henting av barn. For eksempel ved delt foreldreansvar, eller hvis personen som henter er ukjent for oss.
  • Vi har utfordringer med utagerende barn som klyper, spytter, slår og lignende. 
  • Det hender at vi er usikre på om vi har handlet riktig overfor et barn.
  • Det hender at vi tar med oss bekymringer for barna hjem. 
  • Foresatte følger med og stiller store krav til oss og jobben vi gjør. Det hender at vi får kritikk.
  • Det hender at vi opplever samarbeidsproblemer, dårlig stemning og ubehagelige konflikter i kollegagruppa.
  • Det hender at noen blir dårlig behandlet av andre, for eksempel snakket til på en ufin måte, ertet eller gjort narr av.
  • Det kan være vanskelig å si ifra dersom vi opplever noe som ikke er greit.
Velg nytt tema Legg til punkter