Tema: Organisering av arbeidet

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi setter ikke av nok tid til deling av informasjon og til å diskutere aktuelle problemstillinger i arbeidsmiljøet vårt.
  • Lederen vår har ansvar for mange ansatte ved ulike avdelinger og er derfor lite tilgjengelig. Vi har liten mulighet til å få støtte og nødvendige avklaringer i arbeidet.
  • Arbeidsdagen vår kan være uforutsigbar. Det hender at vi ikke planlegger for eksempel måltider, åpning og stenging, sovetid og turer godt nok til at vi kan jobbe effektivt.
  • Det hender at vi er for få på jobb til at noen for eksempel kan gå på tur, mens de andre blir igjen på avdelingen. Noen ganger må vi avlyse planlagte turer eller andre aktiviteter.
  • Det hender at vi er alene med ansvaret for mange barn i situasjoner der vi burde vært flere, for eksempel ved åpning og stenging av barnehagen.
  • Vi føler oss ofte dratt i ulike retninger. Det hender for eksempel at barna og foresatte ønsker mer av oss enn vi har mulighet til å gi.
  • Vi står på i jobben vår, men får ikke alltid tilstrekkelig anerkjennelse for innsatsen.
  • Vi har til tider en ujevn fordeling av oppgaver, for eksempel når det kommer til vasking av bad og matlaging.
  • Det hender at deltidsansatte og vikarer får mangelfull opplæring, lite informasjon eller få muligheter for å gi innspill.
Velg nytt tema Legg til punkter