Tema: Arbeidstid

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Arbeidstiden vår stemmer ikke alltid overens med det som er beskrevet i arbeidsavtalen vår.
  • Arbeidstiden vår blir ikke alltid registrert riktig, og det hender at lederen vår ikke har oversikt over hvor mye den enkelte jobber.
  • Vi blir ofte kontaktet på fritiden for å jobbe.
  • Vi må i perioder jobbe lange dager, på kvelden, på natta eller i helger for å bli ferdige med arbeidet i tide.
  • Vi må ofte jobbe overtid på grunn av uforutsette hendelser.
  • Vi må jobbe på natten fordi det ikke er mulig å jobbe på anlegget på dagtid, for eksempel på grunn av trafikk.
  • Vi har ofte lange arbeidsuker. Det kan være belastende selv om vi avspaserer eller har lengre friperioder i etterkant.
Velg nytt tema Legg til punkter