Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Arbeidstid
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Arbeidstiden vår stemmer ikke alltid overens med det som er beskrevet i arbeidsavtalen vår.
- Arbeidstiden vår blir ikke alltid registrert riktig, og det hender at lederen vår ikke har oversikt over hvor mye den enkelte jobber.
- Vi blir ofte kontaktet på fritiden for å jobbe.
- Vi må i perioder jobbe lange dager, på kvelden, på natta eller i helger for å bli ferdige med arbeidet i tide.
- Vi må ofte jobbe overtid på grunn av uforutsette hendelser.
- Vi må jobbe på natten fordi det ikke er mulig å jobbe på anlegget på dagtid, for eksempel på grunn av trafikk.
- Vi har ofte lange arbeidsuker. Det kan være belastende selv om vi avspaserer eller har lengre friperioder i etterkant.