Tema: Tids- og arbeidspress

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Det hender at vi ikke har nok tid til å skrive eller lese rapporter eller til å informere hverandre. Det kan for eksempel skyldes at vi må prioritere mer akutte saker.
  • Nødvendig opplæring, øvelse og faglig oppdatering blir ofte utsatt eller redusert, for eksempel på grunn av at vi har for mye å gjøre, er for få på jobb, eller fordi vi må prioritere andre oppgaver.
  • Vi opplever tidspress når vi skal løse mange oppgaver samtidig. Det kan for eksempel skje når vi ankommer et skadested og det er kritisk at vi kommer raskt i gang med sikrings- og redningsarbeid.
  • Det hender at vi står i så uoversiktlige og hektiske situasjoner at det kan gå utover vår egen eller andres sikkerhet eller føre til feil. Det kan for eksempel være når vi rykker ut til hendelser der det er mange berørte og vi må gjøre raske vurderinger og tiltak.
  • I perioder har vi det så travelt at vi ikke rekker å ta pauser.
  • Når vi er stresset, kan vi bli redde for å gjøre feil. Vi kan for eksempel bli bekymret for at vi ikke rekker å vurdere akutte situasjoner grundig nok, eller at vi overser viktig informasjon.
  • Arbeidsmengden, innholdet og tempoet i jobben vår styres ofte av forhold som oppdragsmengde, type oppdrag og krav til responstid. Vi har ikke snakket nok om hvordan vi kan påvirke arbeidet vårt innenfor de rammene som er gitt.
Velg nytt tema Legg til punkter